10 Şubat 2010 Çarşamba

Tasıma Duzensizlikleri

TAŞIMA DÜZENSİZLİKLERİ
ANKARA
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen modüller;
 Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 02.06.2006 tarih ve 269 sayılı Kararı ile
onaylanan, Mesleki ve Teknik Eğitim Okul ve Kurumlarında kademeli olarak
yaygınlaştırılan 42 alan ve 192 dala ait çerçeve öğretim programlarında
amaçlanan mesleki yeterlikleri kazandırmaya yönelik geliştirilmiş öğretim
materyalleridir (Ders Notlarıdır).
 Modüller, bireylere mesleki yeterlik kazandırmak ve bireysel öğrenmeye
rehberlik etmek amacıyla öğrenme materyali olarak hazırlanmış, denenmek ve
geliştirilmek üzere Mesleki ve Teknik Eğitim Okul ve Kurumlarında
uygulanmaya başlanmıştır.
 Modüller teknolojik gelişmelere paralel olarak, amaçlanan yeterliği
kazandırmak koşulu ile eğitim öğretim sırasında geliştirilebilir ve yapılması
önerilen değişiklikler Bakanlıkta ilgili birime bildirilir.
 Örgün ve yaygın eğitim kurumları, işletmeler ve kendi kendine mesleki yeterlik
kazanmak isteyen bireyler modüllere internet üzerinden ulaşılabilirler.
 Basılmış modüller, eğitim kurumlarında öğrencilere ücretsiz olarak dağıtılır.
 Modüller hiçbir şekilde ticari amaçla kullanılamaz ve ücret karşılığında
satılamaz.
i
AÇIKLAMALAR ....................................................................................................................ii
GİRİŞ ......................................................................................................................................1
ÖĞRENME FAALİYETİ–1 ....................................................................................................3
1. SONUÇLARI MÜŞTERİYİ İLGİLENDİREN DÜZENSİZLİKLER.................................3
1.1. Noksanlıklar..................................................................................................................3
1.1.1. Çıkış İstasyonunda Görülen Noksanlıklar .............................................................3
1.1.2. Ara İstasyonlarda Görülen Noksanlıklar ...............................................................4
1.1.3. Varış İstasyonlarında Görülen Noksanlıklar..........................................................4
1.2. Hasarlar .........................................................................................................................5
1.2.1. Çıkış İstasyonlarında Görülen Hasarlar.................................................................5
1.2.2. Ara İstasyonlarda Görülen Hasarlar ......................................................................5
1.2.3. Varış İstasyonunda Görülen Hasarlar ....................................................................6
1.3. Ambalaj........................................................................................................................6
1.4. Tazminat Talebi ............................................................................................................7
1.5. Teslim Alınmayan Eşya................................................................................................7
1.6. Kayıp Eşya ve Hırsızlık Olayları ..................................................................................9
1.7. Tazminat İşlemleri ......................................................................................................10
1.8. Tahkikat Yapma..........................................................................................................11
UYGULAMA FAALİYETİ ..............................................................................................13
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ....................................................................................14
ÖĞRENME FAALİYETİ–2 ..................................................................................................16
2. SONUÇLARI MÜŞTERİYİ İLGİLENDİRMEYEN DÜZENSİZLİKLER......................16
2.1. Taşıma düzensizliklerine ait formlar...........................................................................18
2.2. Taşıma düzensizliklerine ait yazışmalar .....................................................................18
UYGULAMA FAALİYETİ ..............................................................................................20
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ....................................................................................21
MODÜL DEĞERLENDİRME ..............................................................................................23
CEVAP ANAHTARLARI .....................................................................................................24
KAYNAKÇA........................................................................................................................25
İÇİNDEKİLER
ii
AÇIKLAMALAR
KOD 840UH0015
ALAN Raylı Sistemler Teknolojisi Alanı
DAL/MESLEK Raylı Sistemler İşletme
MODÜLÜN ADI Taşıma Düzensizlikleri
MODÜLÜN TANIMI Bu modül Sonuçları Müşteriyi İlgilendiren Düzensizlikler
ile Sonuçları Müşteriyi İlgilendirmeyen Düzensizliklerinin
tanıtıldığı bir öğrenme materyalidir.
SÜRE 40/32
ÖN KOŞUL Özel Eşyaların Taşınması ve Gabari modülünü başarmak
YETERLİK Taşınmada meydana gelen düzensizlikleri gidermek
MODÜLÜN AMACI
Genel Amaç
Gerekli ortam sağlandığında, işletme talimatlarına uygun
olarak taşımada meydana gelebilecek düzensizlikleri
giderebileceksiniz.
Amaçlar
1. Sonuçları müşteriyi ilgilendiren düzensizlikleri
giderebileceksiniz.
2. Sonuçları müşteriyi ilgilendirmeyen düzensizlikleri
giderebileceksiniz.
EĞİTİM ÖĞRETİM
ORTAMLARI VE
DONANIMLARI
Ortam:
TCDD, metro ve hafif raylı işletmeleri, sınıf, kütüphane, ev,
bilgi teknolojileri ortamı v.b.
Donanım:
Televizyon, DVD, VCD, tepegöz, projeksiyon, bilgisayar ve
donanımları v.b. sağlanmalıdır.
ÖLÇME VE
DEĞERLENDİRME
Ders geçme yönetmeliğine uygun olarak modül ve ders
sonunda ölçme araçları kullanılarak ölçme ve değerlendirme
yapılacaktır.
AÇIKLAMALAR
1
GİRİŞ
Sevgili öğrenci;
Demiryolu ile yük taşımacılığı uzun mesafelerde ekonomik ve güvenli bir taşıma
şeklidir. Demiryolu yük taşımacılığı çok büyük altyapı yatırımları gerektirdiğinden dolayı,
demiryolu işletmeciliği çoğunlukla tüm ülkelerde kamu kesimi tarafından yürütülmektedir.
Günümüzde bir malın hasarsız olarak uzak pazarlara sunulması, başka bir deyişle
nakliyesi, malın kalitesi ve fiyatı kadar önemli bir unsur haline gelmiştir. Malı hasarsız,
mümkün olduğu kadar kısa sürede ve ucuz bir şekilde üretim noktasından pazarlara
taşıyabilmek rekabet gücünün önemli bir parçası olmuştur. Bu durum taşınacak mesafenin
arttığı ve taşıma imkanlarının çeşitlendiği dış ticarette daha önemli bir boyut kazanmaktadır.
Özellikle uzun mesafe yük taşımacılığında demiryolları önemli potansiyele sahiptir.
Ancak, demiryollarında yaşanan sıkışıklıklarda önceliğin yolcu taşıyan trenlere verilmesi
nedeniyle yük taşıyan trenlerde gecikmeler ve sıkıntılar yaşanabilmektedir. Bu arada
taşımada bazı istenmeyen düzensizliklerinde ortaya çıkması kaçınılmazdır.
Bazı nedenlerle istemedende olsa olumsuzluklar yaşanmaktadır. Gerek müşteri ve
gerekse taşıyıcının kusurları sonucunda yaşanan olumsuzlukların ilgili yönetmelikler
dahilinde tespit edilip sonuçlandırılması gerekmektedir
Bu modül ile demiryollarında taşıma düzensizlikleri ile ilgili mevcut uygulamaları
inceleyerek öğreneceksiniz.
GİRİŞ
2
3
ÖĞRENME FAALİYETİ–1
Bu öğrenme faaliyetinin sonunda, gerekli ortam sağlandığında, işletme talimat ve
yönetmeliklerine uygun olarak sonuçları müşteriyi ilgilendiren düzensizlikleri
giderebileceksiniz.
Bölgenizde bulunan raylı sistemler alanındaki işletmenin (TCDD) sonuçları müşteriyi
ilgilendiren düzensizlikler ile ilgili karşılaştıkları olayları araştırınız. Topladığınız bilgi ve
dökümanları rapor haline getiriniz. Hazırladığınız raporu derste tartışınız.
1. SONUÇLARI MÜŞTERİYİ
İLGİLENDİREN DÜZENSİZLİKLER
1.1. Noksanlıklar
Taşıma belgesinde kayıtlı eşyadan bir kısmının adet veya ağırlık olarak eksik çıkması
noksanlık olarak tanımlanır.
1.1.1. Çıkış İstasyonunda Görülen Noksanlıklar
Çıkış istasyonunda, mevzuata uygun olarak yüklenmiş, mühürlenmiş ve sevke hazır
vaziyette teslim alınan vagonlardan, daha sonra kaza, mühür bozukluğu/kopukluğu veya
hırsızlık olayları gibi herhangi bir nedenle çıkış istasyonunda iken tespit edilen noksanlıkla
ilgili aşağıdaki şekilde işlem yapılır.
Resim 1.1: Çıkış istasyonunda eşyaların vagona yüklenmesi
ÖĞRENME FAALİYETİ–1
AMAÇ
ARAŞTIRMA
4
Eşyanın göndericisi işyerine çağrılır. Mevcut durum gönderici ile birlikte kontrol
edilir. Noksanlık tespit edilmesi halinde, üç nüsha 3505 model Hasar ve Noksanlık belgesi
düzenlenir. Bu belgenin 1. nüshası Hareket Dairesi Başkanlığına, 2. nüshası çıkış
istasyonunun bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne, 3. nüshası taşıma belgesi ile birlikte varış
istasyonuna gönderilir.
Çıkış istasyonunda göndericiden noksanlığa ilişkin liste dilekçe alınamamışsa ve
varış, istasyonunda alıcının itirazı halinde, alıcıdan bu noksanlık için imzalı iki nüsha 3523
model Liste Dilekçe istenir ve alınan liste dilekçenin 1. nüshası, 3505 model Hasar ve
Noksanlık Belgesi ve suret taşıma belgesi çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge
Müdürlüğüne, 2. nüshası da bir yazı ekinde Hareket Dairesi Başkanlığına gönderilir.
1.1.2. Ara İstasyonlarda Görülen Noksanlıklar
Ara istasyonlarda görülen noksanlıklarda; (ağırlık itibariyle) tespit edildiği takdirde,
dört nüsha 3505 model Hasar ve Noksanlık belgesi düzenlenerek, 1. nüshası Hareket Dairesi
Başkanlığına, 2. nüshası çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne, 3. nüshası
çıkış istasyonuna, 4. nüshası da taşıma belgesi ile birlikte varış istasyonuna gönderilir.
Vagonun tartılması mümkün olmadığı takdirde, durum tutanakla tespit edilir, konu ile ilgili
yerlere telgraf, internet, faks v.b. iletişim araçları ile bildirilir, ayrıca noksanlığın tespiti için
vagon tartı yapılmak üzere kantar olan ilk istasyona, yoksa varış istasyonuna gönderilir.
Varış istasyonu alıcısına mevcut eşyayı teslim eder. Eşyanın tesliminde itirazı halinde
alıcıdan noksan eşyaya ilişkin iki nüsha 3523 model Liste Dilekçe istenir ve bu model alıcısı
tarafından imzalanır. Bu modelin 1. nüshası noksanlığın görüldüğü ara istasyon tarafından
düzenlenen 3505 model Hasar ve Noksanlık belgesi ve taşıma belgesinin bir sureti ile
birlikte çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne, 2. nüshası da Hareket
Dairesi Başkanlığına gönderilir.
Noksanlık için düzenlenen 3505 modeli alan çıkış istasyonu noksanlıkla ilgili gerekli
incelemeyi yaptıktan sonra sonucu bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne gönderir.
1.1.3. Varış İstasyonlarında Görülen Noksanlıklar
Eşya yüklü vagonun alıcısına tesliminde, şüphe uyandıracak herhangi bir düzensizlik
görülmesi halinde, varış istasyonunun görevlileri ve alıcısı ile birlikte gerekli kontroller
yapıldıktan sonra, noksanlıkla ilgili durum tespiti yapılır.
Eşya alıcısına teslim edilmekle beraber,alıcıdan noksan olan eşya için imzalı iki nüsha
3523 model Liste Dilekçe alınır. Ayrıca üç nüsha 3505 model Hasar ve Noksanlık Belgesi
düzenlenir. Bu modelin 1. nüshasına taşıma belgesinden bir suret ile 3523 model bir nüsha
eklenerek Hareket Dairesi Başkanlığına, 2. nüshası çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu
Bölge Müdürlüğüne, 3. nüshası da çıkış istasyonuna gönderilir.
5
1.2. Hasarlar
Taşımaya kabul edilen eşyanın taşıma sırasında kırılması, dökülmesi, akması, kokması
vb. gibi nedenlerle değerini kısmen ya da tamamen kaybetmesi hasar olarak tanımlanır.
1.2.1. Çıkış İstasyonlarında Görülen Hasarlar
Mevzuatlara göre yüklenmiş ve göndericisinden teslim alınmış eşya yüklü vagonun,
çıkış istasyonunda bekleme sürecinde, eşyanın hasarlanmış olarak görülmesi durumunda,
göndericiye haber verilerek hasar ve bedelinin tespiti için kendisinden bilirkişi tayini istenir.
Çıkış İstasyonu da kuruluşu temsilen bir bilirkişi görevlendirir. Ancak hasarın tespiti
uzmanlık gerektiriyorsa, kuruluşu temsil edecek bilirkişinin bu işten anlayan uzman
personelden seçilmesi gerekir. Ayrıca, hasar tespiti mahkeme kanalıyla yapılmış ise buna
ilişkin bilirkişi rapor ve mahkeme kararının hasar ve noksanlık belgesine eklenmesi gerekir.
Hasar tespiti sonucunda üç nüsha 3505 model Hasar ve Noksanlık belgesi ile 3523
model Liste Dilekçe ve taşıma belgesinden de bir suret eklenerek gerekli işlem yapılmak
üzere 1. nüshası Hareket Dairesi Başkanlığına, 2. nüshası çıkış istasyonunun bağlı
bulunduğu Bölge Müdürlüğüne, 3. nüshası da taşıma belgesine eklenerek eşya ile birlikte
varış istasyonuna gönderilir.
Çıkış istasyonunca gönderici bulunamadığı takdirde, çıkış istasyonunda yapılması
gereken işlemin aynısı varış istasyonunda yapılır.
1.2.2. Ara İstasyonlarda Görülen Hasarlar
Hasar, ara istasyonda görülmüşse, hasarın durumuna ve önemine göre çıkış istasyonu
vasıtasıyla önce eşyanın göndericisi ile temasa geçilir. Hasarın tespiti için çıkış istasyonunda
yapılması gereken işlemin aynısı yerine getirilir.
Bu durumda dört nüsha 3505 model Hasar ve Noksanlık Belgesi düzenlenerek
1. nüsha Hareket Dairesi Başkanlığına, 2. nüsha çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge
Müdürlüğüne, 3. nüsha çıkış istasyonuna, 4. nüsha da taşıma belgesine eklenerek eşya ile
birlikte varış istasyonuna gönderilir.
Hasarlanan eşyanın özelliğinden kaynaklanan nedenlerle, hasarlı haliyle kullanım
imkânı bulunmayıp mutlaka belli bir yerde (imal edildiği fabrika, atölye, vb.) hasar tespitinin
bilirkişiler ile kuruluş personelinden oluşan heyet tarafından belirlenmesinin zorunlu olduğu
durumda, (örnek:petrol borusu, doğal gaz borusu, askeri araç/silah, elektrik trafosu, vb.)
hasarlı eşya, gönderici talimatına istinaden Hareket Dairesi Başkanlığından verilecek emir
doğrultusunda ilgili işyerince 3212 model İç Hizmet Taşıma Belgesine kayden çıkış
istasyonuna ya da bu parkur üzerindeki ara bir işyerine gönderilebilir. Yapılan bu işlem ile
ilgili açıklama ticari taşıma belgesine, geri dönüş için düzenlenen iç hizmet taşıma belgesine
ve 3505 model Hasarlı ve Noksan Eşya Belgesine mutlaka yazılır, durum Hareket Dairesi
Başkanlığına bildirilir.
6
1.2.3. Varış İstasyonunda Görülen Hasarlar
Hasar varış istasyonunda görülmüş ise hasarın tespiti için 8. madde de belirtilen
işlemler burada da aynen yerine getirilir. Daha sonra üç nüsha 3505 model Hasar ve
Noksanlık Belgesi düzenlenir. Düzenlenen belgenin 1. nüshası Hareket Dairesi Başkanlığına,
2. nüshası suret taşıma belgesi ile birlikte çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge
Müdürlüğüne, 3. nüshası ise çıkış istasyonuna gönderilir.
Hakkında 3505 model Hasar ve Noksanlık Belgesi düzenlenen eşyanın alıcısı
tarafından 48 saat içerisinde teslim alınmaması halinde teslim alınmayan eşyada yapılan
işlemler yerine getirilir.
Varış istasyonunda, eşya yüklü vagon itirazsız teslim alındıktan ve taşıma belgesi
alıcısı tarafından imzalandıktan sonra, alıcıların noksanlık ve hasar hakkındaki itirazları
kabul edilmez ve bu maksatla 3505 model hasar ve noksanlık belgesi düzenlenmez.
1.3. Ambalaj
İçerisindeki eşyayı yükleme, boşaltma ve taşıma sırasında meydana gelecek
sarsıntılardan koruyan ve bunlardan bir kısmının düşmesini, kolaylıkla çalınmasını önleyen,
eşyanın yanında bulunan diğer eşyaya zarar vermesini engelleyen ayrıca yükleme ve
boşaltma sırasında bu işlemi yapanlarla vagonun döşeme, duvar veya tavanına zarar
getirmeyecek nitelikte olan korumalara ambalaj denir.
Resim 1.2:Taşınan eşyanın ambalajlı olması
Taşımaya verilen eşyanın yurtiçi ve uluslararası mevzuata uygun olarak
ambalajlanması gerekmektedir. Ambalajların yetersiz olması durumunda TCDD’ye herhangi
bir sorumluluk yüklenemez, sorumluluk müşteriye aittir. Kapalı vagonlar ambalaj
sayıldığından vagonların gönderici ve alıcısına teslimi sırasında müşteri tarafından tavan,
döşeme, duvar ve pencerelerinin kontrol edilmesi gereklidir. Vagonun yüklendikten sonra,
Taşıma Belgesine “Vagonu gördüm. Beğendim. Yükledim. Herhangi bir itirazım yoktur”
açıklaması yazılarak göndericinin imzası alınır. Bu işlemlerin yapılmasından ilgili personel
sorumludur.
7
Açık vagonlarla yapılan taşımalarda; eşyanın ambalajının, yurtiçi ve uluslararası
mevzuata uygun olmaması nedeniyle, yükleme-boşaltma işlemini yapanlara, vagonlara,
TCDD’ nin tesislerine, çevre ve insan sağlığına zarar vermesi halinde her türlü sorumluluk
gönderici ve alıcıya aittir.
Resim 1.3:Ambalajlı eşya
1.4. Tazminat Talebi
Kırılma, bozulma, yanma, ıslanma gibi hasar veya herhangi bir noksanlık için
kuruluşa yapılacak tazminat isteklerinde;
Eşyanın bir kısmı veya tamamı itirazlı olarak alıcısına teslim edilmiş veya alıcısı
kuruluş alacaklarını ödeyerek taşıma belgesini imzalamışsa yalnızca alıcı tazminat talep
edebilir.
Alıcı taşıma belgesini imzalamadığı takdirde, eşya gönderici mülkiyetinde olduğu için
tazminat göndericiye ödenir. Ancak gönderici ve alıcı noterden tasdikli bir vekaletname
vermek koşuluyla üçüncü bir kişiye de tazminat ödenmesini isteyebilir.
Bir hükmi şahıs adı ve hesabına hareket eden kişinin kuruluşa imza sirkülerinin
bulunması veya imza sirkülerinin ibrazı şarttır.
1.5. Teslim Alınmayan Eşya
Taşımaya kabul edilen eşya yüklü vagonun, varış istasyonuna geldiği halde, varış
istasyonunda en çok 48 saat içerisinde alıcısı tarafından teslim alınmayan eşya olarak
tanımlanır. Varış istasyonuna gelen eşya yüklü vagonlar derhal alıcısına haber verilerek
teslimi sağlanır.
8
Haber verme işlemi; günün koşullarına göre telefon, faks, internet, iletişim ve ulaşım
imkanları kullanılarak en seri şekilde müşteriye bildirilir. Düzenlenen 3524 Model Teslim
Alınmayan Eşya Belgesi ve Taşıma Belgesinin ilgili haneleri işaretlenip, haber verme işlemi
belirtilir.
Alıcılarına haber eşyanın 48 saat içinde teslim alınmaması halinde, varış istasyonunca
durum telgrafla/faksla çıkış istasyonuna bildirilir.
Çıkış istasyonunca durum taşıma düzensizliklerini ait Yönergenin ilgili maddesinde
belirtildiği şekilde göndericiye bildirilir ve talimat istenir. Gönderici bulunamaz veya
bildirim vermezse, durum yine telgraf/faksla varış istasyonuna bildirilir. Çıkış İstasyonu
vasıtasıyla göndericiden alınacak talimat doğrultusunda işlem yapılır. Göndericiden talimat
alınamadığı takdirde, vagonun daha fazla yük altında bekletilmemesi için eşyanın cins ve
niteliği ile işyerinin olanakları göz önünde bulundurularak varış istasyonunun bağlı
bulunduğu Bölge Müdürlüğünce verilecek talimata göre işlem yapılır.
Verilecek talimatta vagonun boşaltılması isteniyor ise, kapalı vagonlar işyeri amirinin
başkanlığında ve işyerinde mevcut ise bir koruma ve güvenlik görevlisinin de katılacağı en
az 3 kişiden oluşturulacak bir heyet huzurunda açılarak vagon boşaltılır. Boşaltılan eşyanın
cinsi ve miktarı bir tutanakta belirtilerek düzenlenen tutanak heyet tarafından imzalanır ve
eşya uygun bir yerde muhafaza altına alınır.
Teslim alınmayan eşyanın cinsi ve özelliği itibariyle çabuk bozulacak eşya olması
durumunda, varış istasyonu, çıkış istasyonuna çekmiş olduğu telgrafın/faksın cevabını
beklemekle birlikte, bu süre içinde eşyayı sık sık kontrol etmelidir. Bu sırada eşyanın
bozulmaya başladığı görülürse, eşya sahibinin de menfaatini korumak için, gerçek değeri
üzerinden açık artırma yoluyla derhal satılır.
Teslim alınmayan eşyanın kıymetsiz eşya olması ve depozito yatırılarak teslim
alınacağının garanti edilmemesi veya 48 saat içinde çıkış istasyonundan cevap alınmaması
halinde sonuç bağlı olunan Bölge Müdürlüğüne bildirilir ve alınacak talimata göre işlem
yapılır. Şayet eşya muhteviyatı değeri az olan eşyadan oluşuyorsa, bu eşya tahakkuk edecek
kuruluş alacaklarını karşılayamayacak duruma düştüğü anda, eşyanın emir beklenmeksizin
varış istasyonunda açık arttırma ile satışı yapılır. Mümkünse satıştan alıcıya da bilgi verilir.
Teslim alınmayan eşyanın canlı hayvan olması durumunda, başlarında çoban veya
refakatçileri olduğu halde varış istasyonuna gelen canlı hayvanların alıcıları bulunamaz veya
teslimi sağlanamadığı takdirde, çabuk bozulacak eşyada olduğu gibi çıkış istasyonu aracılığı
ile göndericiden telgraf/faks ile talimat alınır ve alınacak bu talimata göre hareket edilir.
Canlı hayvanlar için, çabuk bozulacak eşya hakkındaki hükümler aynen uygulanır.
Canlı hayvanların satışında, yapılacak yem ve çoban masrafları hayvanların satış değerini
geçemez.
Teslim alınmayan eşyanın patlayıcı ve parlayıcı madde olması durumunda, bu
maddelerin varış istasyonuna gelişi çabuk bozulacak eşya ve hayvanlarda olduğu gibi süratle
alıcılarına bildirilir. Alıcı bulunamazsa veya bulunduğu halde teslim almak istemezse, çıkış
9
istasyonu vasıtasıyla göndericiye ve telgraf/faksla Hareket Dairesi Başkanlığı ile ilgili Bölge
Müdürlüğüne bildirilir. Patlayıcı ve parlayıcı maddeler bu süre içinde korunur ve Hareket
Dairesi Başkanlığından verilecek talimata göre işlem yapılır.
Yukarıda belirtilen işlemlere rağmen eşyanın alıcısına teslim edilememesi ve
satılması durumunda, iki nüsha 3524 model Teslim Alınmayan Eşya Belgesi düzenlenerek,
1. nüshası, taşıma belgesi ve bu hususta düzenlenen 3525 model Satış Tutanağı ile birlikte
Hareket Dairesi Başkanlığına, 2. nüshası ise çıkış istasyonuna gönderilir. 3525 Model Satış
tutanağı eşyanın satıldığı gün 2 nüsha olarak tanzim edilir, bu tutanağa eşyayı satın alan
şahsın imzası alınarak, adı soyadı ve açık adresi ile satış bedelinin gelire alındığı 3412 model
no. su yazılır.
Çıkış istasyonu satıştan göndericiyi haberdar ederek satış bedelinden tahakkuk eden
kuruluş alacaklarının tahsilinden sonra kalan para kendisine dilekçe alınmak suretiyle iade
edilir.
1.6. Kayıp Eşya ve Hırsızlık Olayları
TCDD’nin genel taşıma hizmetlerine tahsis edildiği yerlerden birinde eşya
kaybettiğini iddia edenler müracaat ettikleri istasyona kayıp eşyanın, şeklini, ambalajını,
üzerindeki adreslerini, muhteviyatını cins adet ve ağırlığını, bulunduğu takdirde nerede
teslim almak istediğini belirten dilekçe vermesi gerekir.
Hırsızlık olaylarının önlenmesi amacıyla, şu hususlara dikkat edilmelidir:
 Yüklü vagonlar, yükleme işlemi biter bitmez, ilgili emirde açıklanan hususlar
çerçevesinde mühürlenip telle bağlanmalıdır.
 İçerisinde kıymetli eşya bulunan vagonlara mühür ve bükülü telin yanı sıra,
somunlu cıvata takılıp perçinlenmelidir.
 Vagonların mühürlenmesi, telle bağlanması ya da diğer emniyet tedbirlerinin
alınması büyük bir titizlikle yerine getirileceğinden, gerek çıkış istasyonlarında
gerek mühür muayene istasyonlarında ve gerekse duruşu müsait istasyonlarda
mühürler dahil olmak üzere vagonun dış görünümü sık sık kontrol edilmelidir.
 Vagonların yükleme, aktarma boşaltma ve teslim işlemleri sırasında eşya
sayılıp, görüldükten sonra taşıma belgesine uygun olup olmadığı mutlaka
kontrol edilmelidir.
 Yüklenmek, boşaltılmak veya gönderilmek üzere istasyon ve ambarlarda
bulunan vagonlar koruma ve güvenlik görevlilerince koruma altına alınır ve
vagonlardaki mühürlerin kopartılması önlenmelidir. Özellikle tren şefleri ve
bagaj kondüktörleri, söz konusu teslim işlemlerinde çok dikkatli davranmalı,
eşya imza karşılığında talimat ve emirlere uygun şekilde teslim alınıp teslim
edilmelidir.
 Kıymetli eşya yüklü vagonlara, yükleme sırasında veya yükleme işleminden
sonra üzerine herhangi bir işaret konulmamalıdır.
 İstasyon ve ambarların eşya teslim ve kabul edilen kesimleri ile hatlar ve
vagonlar arasında işi olmayan kişilerin dolaşması kesinlikle önlenmelidir.
10
 İstasyonlarda veya trenin seyri sırasında parçaları ayırmak, istif etmek gibi
sebeplerle parça vagonunda adam bulundurulmamalıdır.
Resim 1.4: Hırsızlıklara karşı gerekli tedbir alınmalıdır
 Tren şefi, bagaj kondüktörü vs. dahil olmak üzere parça vagonunda kimse
seyahat edemez. İstasyonların manevra sahaları ile ambarların yüklemeboşaltma
hatları, geceleri yeteri kadar aydınlatılmalıdır.
 Ayrıca, kıymetli eşya yüklü vagonlar tren dizisinin emniyet açısından en uygun
bir yerine bağlanmalıdır.
 Taşıma yapılan bölgenin coğrafi konumu göz önünde tutulmak suretiyle, bu
bölgelerden geçecek kıymetli eşya yüklü vagonların seyri sırasında tüm tren
personeli çok dikkatli olmalıdır.
 Hırsızlık bakımından hassas olan bölgelerde, kıymetli eşya yüklü vagonların
korunması ve koruma ve güvenlik görevlilerine refakat ettirilmesi için Koruma
ve Güvenlik Müdürlüğüne ve gerektiğinde Jandarma ve polis refakat ettirilmesi
için Vilayet Makamı, Emniyet Müdürlüğü ve Jandarma Komutanlıkları ile
yakın ve devamlı bir işbirliği içinde bulunularak köklü ve etkin önlemler
alınması temin edilmelidir.
1.7. Tazminat İşlemleri
Taşıma sırasında kaybolan, çalınan veya hasarlanan eşyanın değeri tazminat işlemleri
sırasında gönderici tarafından fatura gibi gerekli belgelerle kanıtlamak zorundadır.
Göndericinin bu belgeleri ibraz edememesi halinde, eşyanın gerçek değeri saptanmak üzere
gerekli araştırma yapmaya ve bu araştırmalar sonucu saptayacağı değerleri uygulamaya
TCDD yetkilidir. Şöyle ki; TCDD’nin saptayacağı değer ile göndericinin beyan ettiği değer
arasında bir fark var ise, bunlardan düşük olanı, tazminata esas teşkil eder.
Tazminat talebini, taşıma belgesinde kayıtlı gönderici veya alıcı yapabilir. Olay, eşya
gönderici mülkiyetinde iken meydana gelmiş ise, tazminat göndericiye, tam vagon işlemli
taşımalarda taşıma belgesinin 1. nüshası parça eşya taşımalarında ise taşıma belgesinin 2.
nüshası alıcısı tarafından imzalanmış ise, tazminat alıcıya verilir. Varışına ulaşmadan yada
alıcısı tarafından taşıma belgesi imzalanmadan önce taşıma sırasında noksanlaşan yada
hasarlanan eşya için satış şartları gereğince alıcının tazminat hakkı iddia etmesi halinde,
göndericinin bu durumu beyan ile kendisinin TCDD’den bir hak ve tazminat istemeyeceğine
11
dair noterden tasdikli taahhütnamesi de alınarak, tazminat alıcıya ödenebilir. Hasarlı ve bir
kısmı kaybolmuş eşyanın varış istasyonunda teslim alınmasından önce taşıma belgelerine
durum hakkında gerekli açıklama yazdırılmalıdır. Bu gibi eşyanın teslim alınıp istasyondan
götürüldükten sonra yapılacak tazminat talepleri dikkate alınmaz ve konu ile ilgili şikayetler
tetkik edilmez.
1.8. Tahkikat Yapma
Taşıma sırasında meydana gelen tren kazaları ile çalınma, kaybolma, hasarlanma ve
noksanlaşma gibi nedenlerle taşıma düzensizlikleriyle ilgili işlemler ve soruşturma yapılır.
Taşıma düzensizlikleri ile ilgili yapılacak soruşturmalar, çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu
Servis Müdürlüğünce başlatılır. Taşıma güzergahını takiben bir sonraki Servis
Müdürlüğünce sürdürülür ve varış istasyonunun bağlı bulunduğu Servis Müdürlüğünce
yapılan soruşturmayla birlikte derlenen tüm belge, bilgi ve görüşler toplu halde tekrar çıkış
istasyonunun bağlı bulunduğu Servis Müdürlüğüne iletilir. Tahkikatı başlatan Servis
Müdürlükleri, soruşturmanın kısa zamanda sonuçlandırılması için gerekli önlemleri almak
üzere parkur üzerindeki ilgili Servis Müdürlüklerinden tahkikatın çabuklaştırılmasını
isteyecek, ayrıca açıklığa kavuşmayan hususların yeniden soruşturmasını ve kesin sonucunu
talep edecek, bu konudaki yazışmalarda ilgili Daire Başkanlıklarına bilgi verecektir.
Soruşturmayı başlatan ve bitiren çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Servis
Müdürlüğü, taşıma parkuru itibariyle tamamlanmış bulunan soruşturma dosyasını tekrar
inceleyerek, varsa eksikliklerini giderir, son kararını verir (tazminatın ödenmesi veya
reddedilmesi gibi) ve soruşturma dosyasından asıl bir suret ekleyerek sonucunu bağlı
bulunduğu Daire Başkanlığına bildirir.
12
Aşağıda örnek soruşturma formu görülmektedir.
SORUŞTURMA FORMU
TCDD GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
.................... Servis Müdürlüğü
.............................
SAYI :
..../..../..........
......................DAİRESİ BAŞKANLIĞINA
MT.Modelini Düzenleyen İşyeri :
Mütalebe tarihi ve no.su :
Çıkış-Varış İşyerleri :
Taşıma Belgesi tarih-no.su :
Olayın Özeti :
Yapılan tahkikatın :
Sonuçlanıp sonuçlanmadığı :
Sorumlular hakkında yapılan işlem :
Tazminat verilmesi gerekiyorsa,
Nedeni ve kesin miktarı :
Tazminat verilmemesi gerekiyorsa,
Nedenleri :
Bu konuda Servis Müdürlüğünüzce
Bir ödeme yapılmışsa miktarı :
Soruşturma henüz tamamlanmamış
olmakla beraber, tazminatın
soruşturmadan önce verilmesi
öngörülmüş ise nedeni :
Sorumlular TCDD personeli dışında
ise,bunlar hakkında ilgili
Kuruluşlarca yapılan işlemler :
NOT: Bu form, 3505 mt. dosyalarının ilgili Daire Başkanlıklarına intikalinde MUTLAKA ve
EKSİKSİZ olarak doldurularak dosyaya eklenecektir.
13
UYGULAMA FAALİYETİ
Aşağıdaki işlem basamaklarını uygulayarak sonuçları müşteriyi ilgilendiren
düzensizlikleri işletme talimat ve yönetmeliklerine uygun olarak sonuçlandırınız.
İşlem basamakları Öneriler
 Taşıma düzensizliklerini belirleyiniz.
 Taşıma düzensizliğini belirleyen
belgeleri düzenleyiniz.
 Belgeleri ilgili birimlere gönderiniz.
 Taşıma düzensizliği ile ilgili işlemleri
sonuçlandırınız.
 Müşteri ile ilişkilerinizi iyi tutunuz.
 Nazik olunuz
 Dikkatli ve titiz olunuz.
 Birimler arası yapıcı iletişim kurunuz.
UYGULAMA FAALİYETİ
14
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OBJEKTİF TEST (ÖLÇME SORULARI)
Aşağıda Doğru -Yanlış seçmeli 6 soru bulunmaktadır. Soruları dikkatli bir şekilde
okuyunuz ve Doğru - Yanlış olarak cevaplandırınız. Süreniz 6 dakikadır.
1. Taşıma belgesinde kayıtlı eşyadan bir kısmının adet veya ağırlık olarak eksik
çıkmasına noksanlık denir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
2. Taşımaya kabul edilen eşya düzenli olarak varış istasyonuna gelip en çok 72 saat
içinde, alıcısı tarafından teslim alınması için müracaat edilmemesi teslim alınmayan eşya
olarak tanımlanır.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
3. Ambalaj şartlarına uygun olmayan eşya için, taşıma belgesine “Ambalajı Yetersizdir’
şeklinde açıklama yazılır göndericiye imzalatılarak eşya taşımaya kabul edilir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
4. Taşımaya kabul edilen eşyanın ambalajı mutlaka olmalıdır.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
5. Kıymetli eşya yüklü vagonlara, yükleme sırasında veya yükleme işleminden sonra
üzerine mutlaka bir etiket konulmalıdır.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
6. Taşıma sırasında meydana gelen tren kazaları ile çalınma, kaybolma, hasarlanma ve
noksanlaşma gibi nedenler ile taşıma düzensizlikleriyle ilgili işlemlerde soruşturma
yapılmalıdır.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
DEĞERLENDİRME
Sorulara verdiğiniz cevaplar ile cevap anahtarınızı (değerlendirme kriterleri)
karşılaştırınız, yanlış cevap verdiyseniz öğrenme faaliyetinin ilgili bölümüne dönerek
konuyu tekrar ediniz.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
15
UYGULAMALI TEST (YETERLİK ÖLÇME)
Resimde taşıması görülen dökme yükün müşteri tarafından teslim alınmasında eksik
olduğu beyan edilmiştir. Bu taşıma ile ilgili aşağıdaki kriterlere göre uygulamayı yapınız.
Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır
1 Taşıma düzensizliklerini belirlediniz mi?
2 Taşıma düzensizliğini belirleyen belgeleri düzenlediniz mi?
3 Belgeleri ilgili birimlere gönderdiniz mi?
4 Taşıma düzensizliği ile ilgili işlemleri sonuçlandırdınız mı?
DEĞERLENDİRME
Yaptığınız değerlendirme sonunda hayır şeklindeki cevaplarınızı bir daha gözden
geçiriniz. Kendinizi yeterli görmüyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ederek veya araştırarak
eksikliklerinizi gideriniz.
Cevaplarınızın tamamı evet ise bir sonraki faaliyete geçiniz.
16
ÖĞRENME FAALİYETİ–2
Bu öğrenme faaliyetinin sonunda, gerekli ortam sağlandığında, işletme talimat ve
yönetmeliklerine uygun olarak sonuçları müşteriyi ilgilendirmeyen düzensizlikleri
giderebileceksiniz.
 Bölgenizde bulunan raylı sistemler alanındaki işletmenin (TCDD) sonuçları
müşteriyi ilgilendirmeyen düzensizlikler ile ilgili karşılaştıkları olayları
araştırınız.
 Topladığınız bilgi ve dökümanları rapor haline getiriniz.
 Hazırladığınız raporu derste tartışınız.
2. SONUÇLARI MÜŞTERİYİ
İLGİLENDİRMEYEN DÜZENSİZLİKLER
Sonucu doğrudan doğruya müşteriyi ilgilendirmeyen, taşınan eşyanın taşıma süreci
içerisinde kısmen veya tamamen zarar görmesine, noksanlaşmasına veya hasarlanmasına
neden olmayan (kurşun kopması, vagonun arızalanması nedeniyle aktarılması, vagon derayı,
vagon kapağı açılması vb.) düzensizlikler için 5205 model (Bak Şekil 2.1) düzenlenir.
Düzensizlik çıkış ve varış istasyonlarından birinde görülmüş ise, iki nüsha, ara
istasyonlardan birinde görülmüş ise üç nüsha 5205 model düzenlenir ve 1 inci nüsha çıkış
istasyonuna, 2. nüsha varış istasyonuna, 3. nüsha çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge
Müdürlüğüne gönderilir.
Resim 2.1: Ülkemizde yük taşımacılığından bir görüntü
ÖĞRENME FAALİYETİ–2
AMAÇ
ARAŞTIRMA
17
5205 Model ön yüzü
5205 Model arka yüzü
Şekil 2.1: 5205 Model Halkı İlgilendirmeyen Düzensizlikler Formu
18
2.1. Taşıma düzensizliklerine ait formlar
Taşıma düzensizliklerine ait yazışmalarda ve kayıtlarda aşağıdaki ilgili formlar, belge,
tutanak ve evraklar kullanılır.
 3524 model Teslim Alınmayan Eşya Belgesi (Bak Şekil 2.2)
 3505 model tazminatı verilerek TCDD malı durumuna gelen Hasarlı Eşya ile
varış istasyonunda eksik çıkması nedeniyle tazminatı verilen ancak sonradan
bulunan Noksan Eşya
 3212 model İç Hizmet Taşıma Belgesi
 3412 model Tarife gelirleri makbuzu
 3525 model Satış Tutanağı
 3262 model Şehiriçi bildirim mektubu
 3523 model Alıcıdan alınan Noksan Eşyaya ilişkin liste dilekçe
Şekil 2.2: 3212 Model İç Hizmet Taşıma Belgesi
2.2. Taşıma düzensizliklerine ait yazışmalar
Taşıma düzensizliklerine ait belgelerin kaydı için 3503 model numaralı deftere 3321
modellerin dışında ve aşağıdaki kurallara uymak şartıyla bütün taşıma düzensizliği belgeleri
ve bu belgelerle ilgili dosyalar kaydedilir.
3503 model defterin sol sayfası taşıma düzensizliği ile ilgili belgelerin, defterin sağ
sayfası da bu belgelerle ilgili olarak gelen ve giden yazıların kaydı için kullanılır. Her sayfa
beş bölüme ayrılmış olup bir bölüme yalnız bir belge yazılır. Defterler kendi içinde de dört
eşit bölüme ayrılmış ve her bölüme birden başlayarak bir sıra numarası verilmiştir.
19
 Defterin bir sıra numaralı bölümüne istasyonlarca doldurulan 3505, 3524
modeller,
 İki numaralı bölümüne, diğer istasyonlardan gelen 3505, 3524 modeller,
 Üç numaralı bölümüne istasyonlarca düzenlenen 5205 modeller,
 Dört numaralı bölümüne de diğer istasyonlardan gelecek 5205 modeller
kaydedilir.
Her bölüm birden başlayarak zincirleme bir numara taşır. Bu sıra numaraları beş
senede bir defa değiştirilir. Ancak üç numaralı bölüme kaydedilen 5205 modellerin sıra
no.su her yıl başında 1 den başlar.
İşyerlerince tutulan 3503 model Taşıma Düzensizliği Defterinin sonuç bölümü
aşağıda belirtildiği şekilde doldurulur.
Defterin üç numaralı bölümüne kayıt edilen 5205 model üzerinde yapılan inceleme ve
araştırmaların sonucu çıkış istasyonunun bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğü tarafından
bildirilir ve istasyonca bu yazının özeti defterin sonuç bölümüne yazılarak defter kayıtları
kapatılır.
Defterin iki ve dört numaralı bölümlerine kayıt edilen belgeler haberleşme niteliğinde
olduğundan ayrıca tahkikat sonucunun beklenmesine gerek yoktur.Yine defterin birinci
bölümüne kayıt edilen 3505 model Hasar ve Noksanlık için düzenlenen belge hakkında,
gerek Hareket Dairesi Başkanlığından,gerekse ilgili Bölge Müdürlüklerinden yazılı talimat
alınmadan defter kayıtları kapatılamaz.Taşıma Düzensizliği belgesi; vagonun varış
istasyonuna geç gelmesi sonucu alıcısı gecikmeden dolayı zarara uğradığını bildirerek
şikayette bulunduğunda dilekçesi taşıma belgesinin suretiyle birlikte Hareket Dairesi
Başkanlığına gönderilir.
Kontrol tartıları sırasında vagon daralarında görülecek ağırlık farkları için taşıma
düzensizliği belgesi düzenlenmez.
Revizyon ve büyük tamire alınan yük vagonları, revizyon ve tamirleri sonucu mutlaka
tartılır,tartı sonucu bulunan yeni daraları,tamiri yapan birim veya vagon bakım onarım
atölyeleri tarafından vagon üzerine yazılır. Kontrol tartıları sırasında sabo veya bandaj
aşınması, bunların değiştirilmesi, tahta aksamın ıslanması, kurak havalarda kuruması gibi
nedenlerle bu vagon daralarında ± % 2’ye kadar olan farklılıklarda işlem yapılmaz, daranın
bu farkın üzerinde olması halinde ise, yukarıda belirtilen işyerlerince daralar düzeltilir.
Varış istasyonunda, eşya itirazsız teslim alındıktan ve taşıma belgesi varışta
imzalandıktan sonra, alıcıların noksanlık veya hasar halindeki itirazları kabul edilmeyerek bu
maksatla hasar ve noksanlık belgesi düzenlenmez.
20
UYGULAMA FAALİYETİ
Aşağıdaki işlem basamaklarını uygulayarak sonuçları müşteriyi ilgilendirmeyen
düzensizlikleri işletme talimat ve yönetmeliklerine uygun olarak sonuçlandırınız.
İşlem Basamakları Öneriler
 Taşıma düzensizliklerini en alt
düzeye indirmek için gerekli
tedbirleri alınız.
 Taşıma yurtiçi ise yurtiçi taşıma
düzensizliklere ilişkin yönetmeliklere
uyunuz.
 Uluslararası tarife ve sözleşmelerine
uygun hareket ediniz.
 Taşıma düzensizliklerine ait işlemleri
sonuçlandırınız.
 Müşteri ile ilişkilerinizi iyi tutunuz.
 Nazik olunuz
 Dikkatli ve titiz olunuz.
 Birimler arası yapıcı iletişim kurunuz.
UYGULAMA FAALİYETİ
21
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OBJEKTİF TEST (ÖLÇME SORULARI)
Aşağıda Doğru-Yanlış seçmeli 6 soru bulunmaktadır. Soruları dikkatli bir şekilde
okuyunuz ve Doğru- Yanlış olarak cevaplandırınız. Süreniz 6 dakikadır.
1. Sonucu doğrudan doğruya müşteriyi ilgilendirmeyen düzensizlikler için ilgili 5205
model belge düzenlenir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
2. 3505 model; tazminatı verilerek TCDD malı durumuna gelen Hasarlı Eşya ile varış
istasyonunda eksik çıkması nedeniyle tazminatı verilen ancak sonradan bulunan “Noksan
Eşya” belgesidir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
3. 3212 model gelire alma belgesidir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
4. Taşıma düzensizliklerine ait belgelerin kaydı için 3503 model numaralı defter
kullanılır.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
5. Çeşitli nedenlerle taşıma belgesi üzerine teminat alınması gerektiği halde, çıkış
istasyonlarınca alınmaması halinde taşıma düzensizliği belgesi düzenlenmez .
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
6. Kontrol tartıları sırasında vagon daralarında görülecek ağırlık farkları için taşıma
düzensizliği belgesi düzenlenir.
( )DOĞRU ( )YANLIŞ
DEĞERLENDİRME
Sorulara verdiğiniz cevaplar ile cevap anahtarınızı (değerlendirme kriterleri)
karşılaştırınız, yanlış cevap verdiyseniz öğrenme faaliyetinin ilgili bölümüne dönerek
konuyu tekrar ediniz.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
22
UYGULAMALI TEST (YETERLİK ÖLÇME)
Resimde görülen taşıma ile ilgili aşağıdaki kriterlere göre uygulamayı yapınız.
Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır
1 Taşıma düzensizliklerini en alt düzeye indirmek için gerekli
tedbirleri aldınız mı?
2 Taşıma yurtiçi ise yurtiçi taşıma düzensizliklere ilişkin
yönetmeliklere uydunuz mu?
3 Uluslararası tarife ve sözleşmelerine uygun hareket ettiniz mi?
4 Taşıma düzensizliklerine ait işlemleri sonuçlandırdınız mı?
DEĞERLENDİRME
Yaptığınız değerlendirme sonunda hayır şeklindeki cevaplarınızı bir daha gözden
geçiriniz. Kendinizi yeterli görmüyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ederek veya araştırarak
eksikliklerinizi gideriniz.
Cevaplarınızın tamamı evet ise modül değerlendirmeye geçiniz.
23
MODÜL DEĞERLENDİRME
Aşağıdaki sorularda uygun seçeneği işaretleyiniz.
1. Taşınmaya kabul edilen eşyanın hasarlı olarak tanımlanmaması için aşağıdakilerin
hangisinin gerçekleşmesi gerekir?
A ) Eşya kırılmamalı, dökülmemeli
B ) Eşya eksilmeli
C ) Eşya değerini kısmen veya tamamen kaybetmeli
D ) Taşıma belgesinde muhteviyatı eksik çıkmalı
2. Sonucu doğrudan müşteriyi ilgilendirmeyen düzensizliklerle ilgili aşağıdaki
modellerden hangisi düzenlenir?
A ) 3523 model B ) 5205 model C ) 3505 model D ) 3412 model
3. Eşyası taşınan müşteri taşımadan kaynaklanan hangi hallerde tazminat talebinde
bulunabilir? I- Kırılma, bozulma II- Yanma, ıslanma III- Noksanlık IV- Gecikme
A ) I ve II B ) Yalnız III C ) Yalnız IV D ) Hepsi
4. İç Hizmet Taşıma Belgesi hangi modeldir?
A ) 3262 model B ) 3525 model C ) 3212 model D ) 5205 model
5. Hırsızlık için hassas olan bölgelerde güvenlik ve önlemlerin alınması ile ilgili
aşağıdakilerden hangisi sorumlu değildir?
A ) Makinist
B ) Koruma ve Güvenlik birimi
C ) Emniyet birimleri
D ) Jandarma birimleri
6. Taşıma düzensizliklerine ait belgeler hangi model deftere kaydedilir?
A ) 3523 model B ) 3521 model C ) 3412 model D ) 3503 model
DEĞERLENDİRME
Sorulara verdiğiniz cevaplar ile cevap anahtarınızı (değerlendirme kriterleri)
karşılaştırınız, yanlış cevap verdiyseniz öğrenme faaliyetlerinin ilgili bölümlerine dönerek
konuyu tekrar ediniz.
Tüm sorulara doğru cevap verdiyseniz diğer modüle geçiniz.
MODÜL DEĞERLENDİRME
24
CEVAP ANAHTARLARI
CEVAP ANAHTARLARI
ÖĞRENME FAALİYETİ-1 CEVAP ANAHTARI
1 D
2 Y
3 D
4 Y
5 Y
6 D
ÖĞRENME FAALİYETİ-2 CEVAP ANAHTARI
1 D
2 D
3 Y
4 D
5 D
6 Y
MODÜL DEĞERLENDİRME CEVAP ANAHTARI
1 D
2 B
3 D
4 C
5 A
6 D
Cevaplarınızı cevap anahtarları ile karşılaştırarak kendinizi değerlendiriniz.
CEVAP ANAHTARLARI
25
KAYNAKÇA
 502 Numaralı Genel Emir, TCDD Yük Vagonlarının Dağıtımı Yükletilmesi
Etiketlenmesi ve Mühürlenmesi Hakkında , Ankara, 2005
 292 Nolu Tamim, Açık Vagonların Yük Gabarisine Uygun Olarak Yüklenmesi
İle Yük Gabarisini Aşan Taşımalarla İstisnai Taşımalarda Yapılacak İşlemler,
Ankara, 2004
 Trenlerin Hazırlanması Ve Trafiğine Ait Yönetmelik, Ankara, 2007
 TCDD Yurtiçi Eşya Taşımalarındaki Düzensizliklere İlişkin Yönerge, Ankara,
2007
 YAVUZ, Kadir, Basılmamış Ders Notları, Sivas, 2007
 ARSLAN, Cemalettin, Hareket Memuru Hazırlama Kursu Basılmamış Ders
Notları, TCDD Sivas Eğitim Merkezi Müdürlüğü, Sivas, 2007
 TÜRKMEN, Mustafa, Sayman Kursu TCDD Eşya Taşıma Düzensizlikleri
ve Uygulamaları Basılmamış Ders Notları, Eskişehir Eğitim Merkezi
Müdürlüğü, 2007
 www.tcdd.gov.tr
 www.rayder.org

1 yorum:

  1. Casino & Sports Bar - Mapyro
    Welcome to Las Vegas, Nevada's most 전라남도 출장안마 exciting casino. We 경기도 출장마사지 offer over 90,000 square 구리 출장안마 feet of gaming. Enjoy our 세종특별자치 출장샵 delicious dining and lively 원주 출장샵 casino gaming

    YanıtlaSil